Om
kungen är oduglig, kanske till och med tyrannisk, får undersåtarna
då störta honom? Kan en kristen ge sitt stöd till ett sådant uppror?
Eller måste den kristne alltid underordna sig överheten och endast
använda bönen som vapen? Dessa frågor har besvarats på olika sätt
av kristna författare genom seklerna. Jag skall här presentera
den uppfattning som framfördes av den heliga Birgitta på 1300-talet
och de idéer som predikades av de svenska reformatorerna Olaus
och Laurentius Petri på 1500-talet. Dessutom kommer jag att beskriva
de åsikter som uttrycktes av kristenhetens ledande författare
från antiken till och med Luther.
De
heliga Birgitta och kung Magnus
Under
medeltiden satt de svenska kungarna inte säkra på tronen. Svenskarna
drog sig inte för att störta en misshaglig härskare, och listan
över avsatta kungar kan göras lång.
[1]
Folkungaättens första kung, Valdemar Birgersson,
son till Birger Jarl, störtades 1275 av sin bror Magnus Ladulås.
Magnus Ladulås efterträddes av sin son Birger, som dock förjagades
av stormännen 1318, efter att ha mördat sina bröder, hertigarna
Erik och Valdemar, vid ett mindre festligt gästabud i Nyköping.
Därefter blev hertig Eriks son Magnus Eriksson kung den sista
i folkungaätten men även han blev till slut avsatt.
Magnus
Eriksson hade under sin regeringstid dragit på sig många klagomål
för sitt sätt att sköta landets ekonomi och för sina misslyckade
fälttåg. Kungen hade inte bara stött sig med de världsliga herrarna
utan också med de andliga. När hans son Erik gjorde uppror 1356,
fick denne därför stöd av majoriteten av de svenska biskoparna.
[2]
Än större skäl att motsätta sig kungen fick
biskoparna när Magnus 1358 blev bannlyst av påven, på grund av
att han inte hade betalat sin stora låneskuld till påvestolen.
Kritiken
mot Magnus Eriksson formulerades skriftligt av medeltidens mest
inflytelserika svenska kvinna, den heliga Birgitta. Från början
hade hon och kung Magnus ett ganska gott förhållande, vilket bland
annat resulterade i att kungen skänkte Vadstena gård till Birgitta
för att hon där skulle kunna skapa ett kloster. Relationen försämrades
dock, eftersom Birgitta ansåg att Magnus hade lockats in på onda
vägar och inte längre regerade såsom en kristen furste borde.
Birgitta menade sig ha haft himmelska uppenbarelser innehållande
varningar och maningar till kungen.
[3]
Dessa uppenbarelser nedtecknades, och tillsammans
med Birgittas övriga himmelska syner samlades de så småningom
i böcker.
I
den åttonde boken av Birgittas uppenbarelser finns hennes visioner
angående kungar och kejsare, och många av dessa handlar om kung
Magnus. Birgitta beskriver hur hon har sett och hört Kristus eller
jungfru Maria klandra Magnus för hans egoism och ovilja att lyssna
på goda råd. Maria säger att Magnus har blivit "olydnadens son",
som har styrt orättvist och oförståndigt, och Kristus säger att
Magnus inte bryr sig om i fall hela hans folk dör ut om han blott
själv får behålla liv och ära. Ofta påpekas att Magnus har lyssnat
på dåliga rådgivare, och i flera av uppenbarelserna nämns det
att han har betungat sina undersåtar med höga skatter. Birgitta
beskriver också hur hon sett en ängel och en djävul strida om
Magnus själ under hans liv har ängeln ingivit honom goda föresatser
och djävulen har ingivit honom onda. Kungen sägs ha valt att följa
de onda ingivelserna.
Mycket
i Birgittas uppenbarelser gäller vad som kommer att hända när
människan i det här fall kung Magnus står inför Guds domstol,
och budskapet innebär således en varning för helvetet. Men det
antyds också att Magnus kommer att drabbas av Guds vrede redan
under jordelivet. I en uppenbarelse säger Kristus till honom:
"du lydde djävulen och förkastade mig [...]. Därför skall allt gott,
som lovats dig, tagas ifrån dig och givas åt någon, som skall
komma efter dig". Ett liknande uttalande finns i den fjärde boken
av Birgittas uppenbarelser. Kristus säger där att har förmanat
Magnus med ord och slag men att kungen bara har blivit otacksammare
och glömskare. Och så förkunnar Kristus: "Därför skall jag nu
lägga honom under kronan och på fotapallen, eftersom han icke
ville stå i kronan."
Magnus
skulle alltså förlora kronan, enligt Birgittas uppenbarelser.
Men hur skulle det ske? Skulle Gud ingripa direkt, utan någon
människas hjälp, till exempel genom att låta kungen dö? Eller
skulle onda människor genom syndfulla handlingar störta kungen?
Nej, Birgitta menade att det ankom på rikets ledande män att utföra
gärningen, och hon hävdade att det var en god handling, som Gud
manade till. Detta framkommer i en uppenbarelse, som Birgitta
nedtecknade 1361.
[4]
I
denna uppenbarelse anvisar jungfru Maria fyra svenska stormän
hur de skall agera mot kung Magnus. Maria säger till männen att
den gudomliga rättvisan ämnar skilja kungen och hela hans ätt
från riksstyrelsen och att en annan person är vald till kung av
Gud. Så uppmanar hon dem att gå till kungen och framföra följande
fyra anklagelser: (1) Kungen har det fulaste ryktet i hela
riket, ty det sägs att han bedriver otukt med män. (2) Kungen
trotsar kyrkan genom att gå i mässan fast han är bannlyst. (3) Kungen
har plundrat krona, land och gods. (4) Kungen har förrått
skåningarna genom att överlämna Skåne till deras värsta fiende,
den danske kungen Valdemar Atterdag.
Efter
det att anklagelserna har framförts, skall stormännen ge kungen
ett ultimatum: om han beslutar sig för att bättra sig och att
återerövra Skåne, så vill de tjäna honom, men om han inte gör
det, så måste han överlämna kronan till sin son. Till sist säger
Maria att om kung Magnus och hans son inte vill lyda, så skall
de fyra stormännen uppsöka sina meningsfränder och öppet deklarera
att de inte vill tjäna någon kättare eller förrädare. Och sedan
skall de välja en ny kung.
Birgitta
hävdade således att jungfru Maria hade uppmanat de svenska stormännen
att avsätta kung Magnus om han inte bättrade sig. Motståndsrätten
fick här gudomlig sanktion. Gud ämnade i detta fall inte agera
ensam, enligt Birgitta, utan han ville handla via människor som
skulle gå hans ärenden: stormännen skulle agera genom att säga
upp sin trohet till kung Magnus och välja en annan till kung.
Att det var just stormännen som skulle leda motståndet mot kungen
var en självklarhet för Birgitta. Hon tillhörde själv aristokratin
och delade dess föreställningar om adelns ledande roll i samhället:
det var adeln som tillsammans med kungen skulle ansvara för rikets
styrelse, menade hon.
Enligt
de oppositionella bättrade sig Magnus Eriksson inte, och hans
regeringstid tog därför sin ända 1364, då han avsattes av en valförsamling
vid Mora stenar. I stället utsågs Albrekt av Mecklenburg till
ny kung i Sverige även denne regent blev inom sinom tid avsatt.
Fortsatt
turbulens under medeltiden
I
slutet av 1300-talet beslutade de tre nordiska rikena Danmark,
Norge och Sverige (som då inkluderade Finland) att gå samman i
en union, som skulle ha en gemensam monark. År 1397 kröntes Erik
av Pommern till unionskung, och strax därefter undertecknades
unionsfördraget i Kalmar. Kung Erik lyckades, i likhet med så
många tidigare regenter, komma i konflikt med både kyrkans representanter
och det världsliga frälset. Till kyrkans irritation försökte han
styra biskopsvalen, och till aristokratins förargelse trängde
han undan de svenska stormännen genom att placera utlänningar
som innehavare av slottslänen. Dessutom hade hans politik gentemot
Hansan skapat ekonomiska svårigheter i Norden, i synnerhet i Sverige.
Missnöjet med kung Erik ledde till ett svenskt uppror 1434, lett
av bergsmannen Engelbrekt Engelbrektsson, som kom från det område
i Bergslagen som hade drabbats hårdast av kungens aktioner mot
Hansan.
Medan
upprorshärarna drog fram genom landet, reste Engelbrekt till Vadstena
för att förhandla med medlemmar av riksrådet. Mötet resulterade
i att rådsherrarna sände ett brev till kung Erik, där de förklarade
att de var överens med den upproriska allmogen i dess anklagelser
mot monarken. Eftersom denne inte hade hållit de eder han hade
svurit vid kungavalet 1396, var man nödsakad att uppsäga honom
tro och lydnad. De gav kungen 14 dagars frist om inget hände
under den tiden, så skulle de säga upp sin trohet till honom.
Rådsherrarna
hävdade här således rätten till motstånd mot kungen, och de agerade
på samma sätt som Birgitta hade angett att ledarna för upproret
mot kung Magnus skulle göra: de gav kungen möjlighet att ändra
sig, samtidigt som de varnade honom att om han inte gjorde det,
så skulle de inte längre tjäna honom. Erik svarade dock endast
att rådet borde ta avstånd från upprorsrörelsen. Under de närmast
följande åren pågick förhandlingar mellan kungen och oppositionen.
Erik hann bli både erkänd som kung igen (1435) och ånyo uppsagd
tro och lydnad (1436). Definitivt avsatt blev han 1439, både av
det danska och det svenska riksrådet.
Den
senare delen av 1400-talet blev inte mindre turbulent för kungarna
i Sverige. Situationen komplicerades dessutom av att det tidvis
fanns både en unionsmonark (Kristian I) och en svensk monark (Karl
Knutsson). En kort sammanfattning kan få illustrera hur snabbt
lyckohjulet snurrade för de olika kungarna:
Karl Knutsson var kung från 1448 till 1457, då han förjagades.
Svenskarna erkände i stället unionskungen Kristian I som svensk
kung. Denne kom emellertid i konflikt med ärkebiskop Jöns Bengtsson,
vilket ledde till att biskop Kettil Karlsson 1464 startade ett
uppror och besegrade Kristians armé. Karl Knutsson återkallades
och blev för andra gången kung, dock inte längre än till nyåret
1465, då han på nytt avsattes. Sedan styrdes Sverige en tid av
ärkebiskop Jöns, som rådet hade valt till riksföreståndare. 1467
kallades Karl Knutsson till kungatronen för tredje gången, och
nu fick han stanna till sin död 1470. När Karl hade dött, övertog
Sten Sture d.ä. styret, i egenskap av riksföreståndare. Den inhemska
oppositionen mot riksföreståndaren ledde dock till att unionskungen
Hans erkändes som svensk kung 1497. Han regerade i Sverige till
1501, då svenskarna sade upp sin trohet till honom.
Därefter
regerades Sverige av olika riksföreståndare fram till 1520, då
unionskungen Kristian II intog landet. Denne kung, som iscensatte
Stockholms blodbad och som i Sverige är känd som "Kristian tyrann",
blev dock inte långvarig på den svenska tronen; han störtades
1521 av svenskarna under Gustav Vasas ledning. I olika manifest
hävdade upprorsmännen att Kristian hade brutit den ed han avlagt
vid kröningen, där han lovat att beskydda sina undersåtar. Eftersom
kungen brutit sin ed, var undersåtarna befriade från sin trohetsed
till kungen, hävdades det i manifesten. Argumenten känns igen
från Engelbrektsfejden.
Kristians
avsättning och Gustav Vasas övertagande av makten 1521 brukar
markera övergången från medeltid till ny tid (eller "tidigmodern
tid") i svensk historia. Innan vi kliver in i den perioden, skall
vi dock dröja oss kvar ett tag i medeltiden och den syn på motståndsrätt
som då rådde.
Sverige
var under medeltiden ett valrike. På 1200-talet förklarades i
den äldre Västgötalagen att "svear äga att taga konung och likaså
att vräka", det vill säga: svenskarna hade rätt både att välja
och att avsätta sin kung. Även i konungsbalken i Magnus Erikssons
landslag, som formulerades drygt hundra år senare, fastslogs det
att den svenske kungen inte ärvde riket, utan valdes till sitt
ämbete: "Nu skall till konungariket i Sverige konung väljas, och
det skall ej ärvas". I landslagen skrev man emellertid inte uttryckligen
att svenskarna hade rätt att avsätta kungen. Inte heller i den
reviderade landslagen, Kristoffers landslag, som gavs ut på 1400-talet,
nämndes någonting om att svenskarna fick vräka sin kung; formuleringarna
är desamma som i Magnus Erikssons landslag. Men som vi har sett,
så ansåg svenskarna uppenbarligen att deras rätt att "vräka" kungen
motståndsrätten fortfarande existerade.
Under
medeltiden var de svenska biskoparna i hög grad involverade i
det världsliga styret, eftersom de satt i riksrådet, som tillsammans
med kungen regerade landet. (Förutom biskoparna bestod rådet av
medlemmar ur det världsliga frälset.) Hur förhöll sig biskoparna
till revolter mot kungen? Svaret är att de, i likhet med många
andra av kyrkans män under medeltiden, ansåg att motstånd mot
härskaren i vissa fall var legitimt. De såg sig inte nödgade att
invänta en order från påven att kungen skulle bannlysas innan
de förespråkade motstånd; de kunde ställa sig bakom en resning
även mot en kung som inte blivit bannlyst. Ett exempel är resningen
mot Magnus Eriksson 1356, vilken stöddes av majoriteten av de
svenska biskoparna. Kung Magnus blev bannlyst av påven först två
år senare, 1358. När bannlysningen upphörde omkring 1363,
fortsatte biskoparnas opposition. Det var inte heller så
att biskoparna hävdade att en resning endast var legitim om de
själva på något vis hade sanktionerat den: exempelvis så protesterade
de inte på 1400-talet mot att Engelbrekt startade ett uppror utan
att först be kyrkan om lov.
Kristna
författare under antiken och medeltiden
De
svenska biskoparnas och den heliga Birgittas uppfattning om motståndsrätt
var inte någon isolerad svensk tankeströmning. De kunde finna
stöd för sitt ställningstagande i den kristna traditionen, där
motståndsrätten diskuterats sedan kyrkans begynnelse.
I
Bibeln finns texter som kan tolkas som ett försvar av motståndsrätten,
men det finns också texter som tycks förneka en sådan rättighets
existens. Att lydnaden mot härskare inte är ovillkorlig finner
man tydligt fastslaget i Apostlagärningarna: "Man måste lyda Gud
mer än människor", säger Petrus och de andra apostlarna, när de
anklagas för att ha brutit mot ett förbud som rådet i Jerusalem
utfärdat. Här sägs således klart att man inte skall lyda order
som strider mot Guds vilja, och denna rätt eller snarare plikt
har kristendomens företrädare alltid hävdat genom seklerna.
Men att en undersåte har rätt att vägra lydnad behöver inte innebära
att han har rätt att göra uppror mot överheten. Det är en sak
att vägra göra det som regenten befaller, det är en annan sak
att störta honom. Beträffande den senare aktionens berättigande
har åsikterna gått isär bland de kristna.
En
central bibeltext i sammanhanget är Romarbrevets trettonde kapitel,
där Paulus skriver:
Paulus
förklarar i sitt brev att de världsliga härskarna är Guds tjänare,
som har till uppgift att upprätthålla rätten i samhället, och
att det därför finns all anledning att underordna sig dem. Samma
uppfattning uttrycks även i några andra apostoliska brev. Petrus
skriver i sitt första brev: "Underordna er för Herrens skull all
samhällsordning", och i brevet till Titus uppmanas mottagaren
att påminna församlingsmedlemmarna om att "de skall underordna
sig och lyda makthavare och myndigheter". Apostlarnas ord kan
tolkas som ett totalt förbud mot att göra motstånd mot överheten,
och så har också texten förståtts av somliga kristna.
[5]
I synnerhet var denna tolkning dominerande
under kristendomens tidigaste skede.
De
första kristna levde ofta i samhällen där de styrande var mer
eller mindre fientligt inställda till deras tro, men trots det
gjorde de inga ansträngningar att störta regimen; en del av dem
vägrade till och med att bära vapen. De fann sig i att utgöra
en förtryckt grupp, även om det för vissa av dem ledde till martyrdöden
genom korsfästelse, halshuggning eller halstring eller kanske
genom att slitas i stycken av lejonen på Colosseum. En ond härskare
kunde betraktas som ett gissel som måste uthärdas av den kristne,
som visste att han därigenom efterföljde Jesus i lidandet.
Tanken
att överheten är insatt av Gud och att man därför inte får störta
den uttrycktes bland annat av Augustinus, en av kristendomens
mest inflytelserika författare. Han hävdade i femte boken av sitt
verk De civitate Dei (Om
Guds stad), som utgavs i början av 400-talet, att även en tyrann
är insatt av Gud. Tyrannen måste därför uthärdas som ett välförtjänt
straff, menade Augustinus..
Augustinus
uppfattning kom dock inte att bli rådande under medeltiden, i
stället utvecklades den kristna ståndpunkten allt mer i riktning
mot ett bejakande av motståndsrätten; de flesta medeltida författare
hävdade att undersåtarna under vissa omständigheter har rätt att
störta sin härskare. Den fundamentala tanken i detta kristna försvar
av motståndsrätten var att en orättfärdig kung själv berövar sig
kapaciteten att regera han avsätter sig själv. Genom sina missgärningar
upphör han att vara kung i Guds ögon, och i stället blir han tyrann,
en man som utövar makt utan legal auktoritet. De domar som fälls
av människor, som deklarerar att han har förlorat sin kungliga
rätt, har blott en tillkännagivande karaktär, inte en konstituerande.
Ett orättvist styre är nämligen i sig ogiltigt, och domens funktion
är endast att fastslå detta faktum.
En
mycket inflytelserik kyrklig författare vid sidan av Augustinus
var Thomas av Aquino, som levde på 1200-talet. Thomas diskuterade
bland annat frågan om uppror i sitt stora verk Summa Theologica. Han fastslog där att en revolt mot en tyrann inte
är en synd, eftersom ett tyranniskt styre inte är rättvist, det
söker ju inte det gemensamma bästa utan endast härskarens bästa.
I ett sådant fall är det härskaren som har begått en dödssynd,
inte folket. En förutsättning för att en revolt skall vara berättigad
är dock att ett störtande av regenten är mer gynnsamt för samhället
än ett fortsatt tyranni skulle vara. Även i De Regimine
Principum behandlade Thomas
frågan om vad man skall göra med en tyrann. Han deklarerade där
att om ett folk har rätt att utse sin kung, så har det också rätt
att avsätta honom, i fall han urartar till tyrann.
Det
var möjligt att kombinera försvaret av motstånd mot tyranner med
den paulinska utsagan i Romarbrevet att man måste underordna sig
all överhet. Tankegången var följande: Om härskaren är en tyrann,
så är han inte en legitim överhetsperson. Men överheten måste
vara legitim, annars är den per definition ingen äkta överhet.
Alltså är tyrannen egentligen ingen överhetsperson, och därför
måste man inte underordna sig honom. Många medeltida författare
hävdade att man i den situationen inte bara har rätt att göra
uppror, man har plikt att göra det, en helig plikt att befria
Guds samhälle från en skadegörare.
Luther
Vid
reformationen på 1500-talet fick den augustinska synen på tyranner
en renässans. Luther menade nämligen, liksom Augustinus, att undersåtarna
inte fick göra motstånd mot sina härskare, hur tyranniskt dessa
än styrde. Åtminstone var det Luthers ståndpunkt under 1520-talet.
Under den perioden hävdade han med eftertryck att den världsliga
överheten är direkt insatt av Gud och att motstånd mot överheten
därför är motstånd mot Gud såsom det står att läsa i Romarbrevets
trettonde kapitel.
Att
Luther predikade underordning kan delvis ha berott på att reformationens
framgång var beroende av de världsliga furstarnas stöd; om dessa
furstar hade anledning att befara att Luther förespråkade motståndsrätt,
så skulle de säkerligen ha varit mindre benägna att hjälpa honom.
I synnerhet var det i mitten av 1520-talet som Luther såg sig
föranledd att kraftigt betona att hans lära inte innehöll några
idéer om uppror, eftersom det vid den tiden manifesterades att
vissa av hans anhängare hade missuppfattat honom. De hade tolkat
hans predikningar om den kristna människans frihet som uppmaningar
till frigörelse från socialt och ekonomiskt förtryck, vilket inte
alls var vad Luther hade avsett. När de tyska bönderna gjorde
uppror 1524 fick de därför inte Luther med sig, såsom de kanske
hade trott. Luther fördömde med hårda ord böndernas resning i
en skrift 1525, betitlad Wider die
räuberischen und mörderischen Rotten der Bauern (Mot
de rovgiriga och mordiska bondehoparna). Dessa upproriska bönder
har förtjänat döden mångfaldiga gånger, och den som kan skall
slå, strypa och hugga ihjäl dem, deklarerade Luther.
Luther
vidhöll sin negativa inställning till motstånd mot överheten.
I en skrift från 1526, Ob Kriegsleute auch in Seligem Stande sein können (Om även
soldater kan bli frälsta), fastslog han åter att en kristen
måste tolerera tyranni, budet är att vända andra kinden till,
inte att ta till vapen. Luther kunde bara tänka sig ett enda fall
då man har rätt att motsätta sig en regent, och det är om denne
har blivit vansinnig. Men en tyrann är inte vansinnig, han kan
bättra sig, förklarade Luther. Inte heller medför härskarens lagbrott
eller löftesbrott att undersåtarna befrias från sin trohetsplikt
till honom ty endast Gud kan döma överheten, hävdade Luther.
Några
år senare såg det ut som om hela reformationen skulle misslyckas,
eftersom kejsar Karl V, katolik och högste styresman i det tyska
riket, lyckades driva igenom beslut om att återställa den gamla
ordningen. När de tyska protestantiska furstarna ville sluta sig
samman i det schmalkaldiska förbundet för att försvara sig mot
kejsaren, motsatte sig emellertid Luther detta. Han menade dels
att väpnat motstånd visade en bristande tillit till Gud, dels
att furstarna inte hade rätt att sätta sig upp mot kejsaren. Juridiskt
skolade lutheraner kunde dock visa Luther att det fanns stöd i
lagen för motstånd.Argumentationen
utgick från det tyska rikets författning, som stadgade att kejsaren
skulle väljas av kurfurstarna. De lutherska juristerna hävdade
nu att detta val var villkorligt och att kejsaren förlorade sin
rätt om han överskred sin befogenheter. Karl V hade gjort ett
sådant övertramp när han försökte tvinga furstarna att byta religion,
menade de, och därför hade furstarna rätt att motsätta sig honom,
även med vapen om så krävdes.
Efter
att ha konfronterats med dessa argument, gjorde Luther en helomvändning.
I ett betänkande som han avgav tillsammans med andra teologer
1530 förklarade han att om juristernas lagtolkningar är korrekta,
så har furstarna rätt att göra motstånd mot kejsaren lagen måste
man ju följa.
Ståndpunkten
kunde förenas med Paulus ord i Romarbrevet (om att all överhet
är insatt av Gud) genom argumentet att även furstarna är överhetspersoner,
som alltså är insatta av Gud och som därmed har ett ansvar för
att riket styrs på ett rättvist sätt. Det var således inte fråga
om att folket kunde fatta beslut om att resa sig mot sin härskare,
utan det handlade endast om att de tyska furstarna hade rätt att
motsätta sig kejsaren och att folket då kunde sluta upp på furstarnas
sida.
Vid
en disputation 1539 hävdade Luther att kejsaren inte agerade på
egen hand utan blott var "påvens soldat". Och undersåtarna har
rätt att med vapen motsätta sig påven och hans anhang, enligt
Luther, ty påven är inte insatt av Gud, han tillhör inte någon
av de tre hierarkierna som Gud har förordnat (det världsliga styret,
hushållet samt kyrkan), han är det monster som det talas om i
Daniels bok i Gamla testamentet. Undersåtarna behöver inte ens
invänta order från furstarna, de måste agera omedelbart för att
försvara sig mot det påvliga monstret. Detta gäller även motstånd
mot dem som strider för påven, om det så är en furste, kung eller
till och med kejsaren, förklarade Luther.
Luther
gav här undersåtarna rätt att på egen hand ta till vapen mot sina
överordnade, vilket var en mycket stor förändring jämfört med
hans tidigare uttalanden. Det är dock viktigt att notera att det
endast gällde motstånd mot påven och hans anhängare. Beträffande
motstånd mot härskare med andra syndaregister vidhöll Luther sin
ståndpunkt: det är förbjudet att motsätta sig överheten, även
om den är tyrannisk. Detta påpekade Luther även vid disputationen
1539, där han gav undersåtarna rätt att strida mot det påvliga
lägret.
Sammanfattningsvis
kan man säga att den ståndpunkt som Luther hävdade med störst
emfas under sin levnad var den som förbjöd motstånd mot överheten.
I början av 1530-talet tillät han dock att de tyska furstarna
motsatte sig kejsaren och i slutet av samma årtionde tilldelade
han undersåtarna rätten att motsätta sig en överhet som strider
för påven.
Luthers
närmaste medarbetare Melanchthon delade till en början Luthers
uppfattning att Romarbrevets trettonde kapitel förbjuder motstånd
mot tyranner. Melanchthon genomgick emellertid ett åsiktsbyte
och kom senare fram till att det endast är en rättvis auktoritet
som är av Gud, inte en orättvis. En härskare som försöker avskaffa
den sanna religionen det vill säga den lutherska handlar inte
med gudomlig auktoritet, enligt Melanchthon. Hur man skall agera
mot en tyrann beror på hur allvarliga skadorna på samhället är,
menade Melanchthon. Om härskarens våld inte är notoriskt, så måste
folket uthärda tyranniet. Men om tyrannen plågar sina undersåtar
med orätt, grymt och notoriskt våld, så är det tillåtet för dem
att försvara sig mot honom. Melanchthon påpekade dock att det
endast var andra styresmän (som alltså också var insatta av Gud)
som fick leda motståndet mot tyrannen.
Olaus
Petri
Birgitta
och de svenska medeltida biskoparna anknöt till tankegångar inom
den medeltida europeiska kristenheten när de förespråkade avsättning
av en usel kung. Den svenska reformatorn Olaus Petri anslöt sig
i stället till den tidige Luther.
Reformationen
i Sverige genomdrevs, som bekant, med benäget bistånd från den
religiöst ointresserade kung Gustav Vasa, som insåg de ekonomiska
och maktpolitiska fördelarna med de reformatoriska förändringarna.
Kungens välvillighet innebar bland annat att Olaus Petri kunde
ge ut en rad skrifter samtidigt som den katolsk litteraturen inte
fick tryckas. Reformatorn fick också äran att predika vid Gustavs
kröning 1528.
Förhållandet
mellan kungen och Olaus försämrades dock, i och med att Gustav
tog intryck av tyska idéer om en furstestyrd kyrka, idéer som
inte överensstämde med Olaus uppfattning om förhållandet mellan
kung och kyrka. Olaus drog sig inte heller för att kritisera Gustav:
i en predikan 1539 om det gruvliga bruket av svordomar pekades
kungen indirekt ut som skyldig till sådana. Vid årsskiftet 1539-1540
hölls en skenrättegång i Örebro, i vilken Olaus dömdes till döden.
Han benådades dock mot höga böter, och strax därefter tycks han
ha återvunnit kungens förtroende.
Olaus
författade bland annat en historisk krönika, Svensk Krönika,
som beskriver den svenska historien fram till Stockholms blodbad
1520. På ett antal ställen i krönikan ger Olaus uttryck för sin
uppfattning om uppror. En annan viktig text vid analysen av Olaus
syn på förhållandet mellan överhet och undersåtar är den predikan
som han höll vid Gustav kröning 1528.
De
bibeltexter som Olaus främst utgår från när han skriver om överhet
och undersåtar är Romarbrevets trettonde kapitel och Första Petrusbrevets
andra kapitel, där de styrande beskrivs som "Guds tjänare", som
är "sända" av Gud. Paulus ord "det finns ingen överhet som inte
är av Gud, och den som finns är förordnad av honom" är en formulering
som Olaus ofta upprepar.
Olaus
hävdar att eftersom all överhet är av Gud måste man underordna
sig den. Om man motsätter sig överheten, så motsätter man sig
Gud, och då går det en illa, påstår reformatorn. Men detta betyder
inte att Olaus förespråkar blind lydnad; om överheten befaller
något som går emot Guds bud skall man inte lyda, ty man måste
lyda Gud mer än människor, predikar Olaus med hänvisning till
Apostlagärningarnas femte kapitel.
En
tyrann definierar Olaus som en härskare som söker sin egen vinning
i stället för folkets bästa. Även tyrannen är insatt av Gud, menar
Olaus: Gud ger oss
efter vår förtjänta lön en tyrann, säger han i kröningspredikan.
Och i Svensk Krönika skriver han att Kristian II var "ett ris" som Gud ville
straffa svenskarna med.
Lika
lite som man får göra uppror mot en rättrådig kung får man göra
uppror mot en tyrann, anser Olaus. I sin postilla förklarar han
att även om överheten börjar missbruka sitt ämbete, till undersåtarnas
skada och fördärv, så får undersåtarna inte göra uppror. De måste
i stället härda ut och be till Gud, ty det är Gud som skall ta
bort tyrannen när tiden är inne, menar Olaus. Även i Svensk
Krönika fördömer reformatorn
uppror. Han är helt tydlig: "det är förbjudet för undersåtarna
att göra uppror", skriver han. Onda furstar är en plåga som Gud
straffar folket med, och därför är bön och syndabekännelse det
bästa vapnet, enligt Olaus. Ty Gud kan ta bort tyrannen och ge
folket en god kung i stället.
Men
avlägsnandet av en tyrann sker ju vanligen genom människors handlingar
är då inte dessa personer att betrakta som Guds redskap? Nej,
det anser tydligen inte Olaus, eftersom han menar att uppror alltid
är fel och att upprorsmännen således alltid begår en synd. Kanske
tänker han sig att Gud använder sig av syndiga människors handlingar
till att driva igenom sin vilja. Resultatet (men inte genomförandet)
av upproret skulle då vara Guds vilja: en ny härskare kommer till
makten. Och denne skall, liksom all överhet, betraktas som förordnad
av Gud, enligt Olaus. Med andra ord verkar det som om Olaus anser
att när väl någon har lyckats gripa makten efter ett uppror så
skall denne betraktas som insatt av Gud – även om det i sig var
fel att göra uppror.
Olaus
och de medeltida upproren
I
Svensk Krönika behandlar
Olaus de medeltida upproren. Han fördömer dem alla, även om han
medger att regenterna ibland betedde sig så oklokt att de närmast
provocerade fram en resning så var fallet med Magnus Ladulås,
som satte utländska män över svenskarna, och med Erik av Pommern,
under vars regering Engelbrektsfejden bröt ut. När Olaus berättar
om maktstriderna på 1400-talet, då ärkebiskop Jöns Bengtsson ledde
oppositionen mot kung Karl Knutsson och tidvis innehade posten
som riksföreståndare, klandrar han Jöns rejält. Enligt Olaus var
denne ärkebiskop "en hätsk och hårdsint man" som "satte sig upp
mot sin rätta överhet" och som fick sitt rättmätiga straff i det
att han först fängslades och sedan dog som "en eländig man" på
Öland.
Beträffande
upprorsmannen Engelbrekt gör Olaus en annan bedömning än vad som
gjorts tidigare i Sverige. Engelbrekt blev glorifierad strax efter
sin död av biskop Thomas av Strängnäs, i den politiska dikt som
avslutas med Frihetsvisan ("Frihet är det bästa ting..."). I Engelbrektskrönikan, som skrevs på 1400-talet, presenteras Engelbrekt som
en hjälte som "ofta vågade livet för riket" och som dog som en
martyr. Även i 1400-talskrönikan Chronica regni Gothorum, författad av teologiprofessorn Ericus Olai, hyllas
Engelbrekt som en frihetskämpe: "denne allra tappraste, modigaste
och mot Sverige trognaste man, som alltid var beredd att dö för
rikets invånare".
Olaus
instämmer inte i lovprisningen. Visserligen använder han inga
nedsättande uttryck om upprorsledaren, förutom just det att han
var "en upprorisk man". Situation i Sverige under kung Eriks styre
beskrivs dessutom som så svår att resningen framställs som näst
intill berättigad. Men reformatorn håller troget fast vid läran
att uppror mot överheten aldrig är försvarbart, och han ger därför
aldrig resningens ledare något beröm för hans handlande. Jämfört
med de klandrande orden om ärkebiskop Jöns Bengtssons upproriska
aktivitet är Olaus emellertid mycket mild i sin bedömning av Engelbrekts
kamp.
Mild
är Olaus dock inte mot den heliga Birgitta. Han ställer sig helt
avvisande till hennes uppenbarelser. Han är överhuvudtaget negativ
till utombibliska uppenbarelser sådana kan lika gärna vara djävulens
verk, påpekar han (till exempel i Svar på tolv spörsmål). Och i ett av de polemiska breven till Paulus Helie,
som författades på 1520-talet, fastslår han att Birgittas uppenbarelser
inte var från Gud utan från djävulen.
Att
Birgitta skulle ha varit ett Guds språkrör menar Olaus vara uteslutet.
Hennes uppenbarelser innehåller nämligen sådant som enligt reformatorn
inte är den rena läran. En av dessa icke-lutherska punkter är
just maningen till uppror mot kungen; en sådan order kan aldrig
komma från Gud, anser Olaus. Han drar därför slutsatsen att det
inte kan ha varit jungfru Maria som Birgitta talade med: "det
är nog att befara att den jungfru Maria som Sankta Birgitta har
träffat på inte är den sanna, eftersom hon ville uppväcka tvist
och tvedräkt", skriver han i Svensk Krönika. Olaus ger inte ofta uttryck för sina teologiska uppfattningar i Svensk
Krönika, men just i utsagorna
om Birgitta blir det tydligt att det är en lutherskt reformator
som skriver historia. Hans åsikt att Guds moder aldrig skulle
kunna mana till uppror mot överheten är helt i enlighet med hans
lutherskt inspirerade lära att endast Gud får avsätta tyranner.
Olaus
och de samtida upproren
Förutom
att Olaus antagligen hyste en genuin motvilja mot uppror, så hade
han också taktiska skäl att fördöma dem. Under Gustav Vasas regeringstid
skedde det flera gånger att undersåtarna reste sig mot kungen,
och Olaus maningar till underordning kan betraktas som riktade
till dessa upprorsmän. Ty Olaus ville förstås inte att Gustav
Vasa, reformatorernas oumbärlige gynnare, skulle störtas.
Man
brukar räkna med fem uppror mot Gustav Vasa. Motiven till dessa
resningar var blandade, men de vanligaste klagomålen gällde kungens
skatter och hans kyrkopolitik. Det första upproret skedde i Dalarna
1524-25. Det leddes av två avsatta biskopar, Peder Jakobsson Sunnanväder
och Knut Mikaelsson. I skrivelser till kungen klagade dalkarlarna
över dyrtider och över att kungen hade tagit Kristian II:s gamla
anhängare till medarbetare. Gustav anklagades också för att ha
brutit sin kungliga ed, bland annat genom sitt agerande mot kyrkan:
han hade okristligt beskattat kyrkor, kloster, präster och munkar,
tagit föremål ha från kyrkorna samt tagit kyrkans tionde. Kungen
lyckades dock snabbt få stopp på oroligheterna. Sunnanväder och
Mäster Knut fick, efter ett förnedrande intåg i Stockholm (löjligt
utstyrda och ridande baklänges på utsvultna hästar), sina huvuden
avhuggna.
Strax
började dock ett nytt uppror i Dalarna, det så kallade Daljunkerns
uppror. Motiven var både ekonomiska och religiösa. Kungen anklagades
för att lägga kyrkor och kloster öde, försöka förmå folket att
"bortkasta vår gamla tro" och pålägga alltför höga skatter. Upprorsmännen
specificerade på vilket sätt Gustav hade tvingat bort svenskarna
från den gamla tron: det hade skett genom att Luther oförnuftigt
dragits in i riket, till alla kristna människors fördärv, menade
de. Även denna gång kunde kungen slå ned upproret, och ledarna
avrättades 1528.
Nästa
resning, Västgötaherrarnas uppror 1529, leddes av rikshovmästare
Ture Jönsson, Skarabiskopen Magnus Haraldsson och en grupp adelsmän.
Upproret hade en tydlig religiös prägel. Kungen anklagades för
att ha infört lutherskt kätteri, fördrivit biskopar, präster och
munkar och i stället insatt kättare och för att ha förnedrat och
kränkt sakramenten och god gammal kristlig sedvänja med de böcker
som han låtit utgiva (alltså Olaus Petris skrifter). Eftersom
kungen inte hade beskyddat kyrkan, hade han brutit den ed han
svor när han valdes till kung, hävdade upprorsmännen och förklarade
att de därför har sagt upp sin trohet till kungen. Upproret misslyckades
dock, och ledarna flydde utomlands.
Snart
var det dags igen för tumult, eftersom Gustav Vasa ville förbättra
statens finanser genom att utkräva kyrkklockor från städer och
kloster. 1531 beslutades att varje sockenkyrka i landet skulle
lämna ifrån sig sin största eller näst största klocka. Detta utlöste
det tredje och sista dalaupproret, det så kallade klockupproret.
Återigen slog kungen ned upproret och lät avrätta ledarna.
Den
sista och allvarligaste resningen mot Gustav Vasa var Dackefejden,
det största bondeupproret i svensk historia. Det leddes av Nils
Dacke och började i Småland på hösten 1542. Orsaken till upproret
uppgavs av Dacke själv vara de ökade skatterna och fogdarnas konfiskation
av kyrkans egendom. Kyrkorna hade tömts på föremål i så hög grad
att "det var snart så ljuvt att gå uti en öde skog som i en kyrka",
klagade smålänningarna. De protesterade också mot att gudstjänsten
hade blivit så torftig: "ett barn kunde snart vid en dygnvagn
vissla en mässa fram". Dacke hade till en början framgång. Han
lyckades gripa makten i Småland, belägra Kalmar och inta Öland.
Men på våren 1543 besegrades han av Gustav Vasas trupper och blev
ihjälslagen.
Som
synes, framförde de olika upprorsrörelserna bland annat klagomål
mot de reformatoriska förändringar som skett. Detta gav förstås
Olaus ytterligare anledning att fördöma upproren.
Ett
annat taktiskt skäl för Olaus att kritisera uppror var att det
i samband med det tyska bondeupproret 1524-1525 framfördes anklagelser
att den lutherska läran uppmuntrade till uppror. Så påstod exempelvis
den danske munken Paulus Helie i det brev som Olaus sedan besvarade
i Svar på ett okristligt sändebrev 1527.
Kung Gustav skulle naturligtvis inte vara villig att stödja en
lära som manade till uppror, och det var därför angeläget för
Olaus att påvisa att dessa anklagelser var osanna. I ett ovanligt
aggressivt svarsbrev till Helie tar han Luther i försvar. Enligt
Olaus kunde Luther inte ha någon skuld till det tyska bondeupproret,
eftersom den lutherska läran säger att man inte får tillgripa
våld mot härskarna, inte ens om de är tyranniska, ty tyranner
är "det ris som Gud straffar våra synder med". Detta har alltid
varit Luthers lära, skriver Olaus.
Som
vi har sett, så ändrade sig Luther delvis 1530 och tillät motstånd
i en speciell situation: de tyska furstarna fick göra motstånd
mot kejsaren. Den svenska situationen var dock olik den tyska,
eftersom det i Sverige inte fanns motsvarande förhållande mellan
en kejsare och olika furstar. Dessutom hade Olaus Petri i Sverige
inte att kämpa mot en högste härskare som var katolik; han hade
i stället en kung som var religiöst ointresserad men som var behjälplig
i krossandet av den katolska kyrkan. Luthers resonemang beträffande
rätten till motstånd mot kejsaren var därmed inte något som Olaus
hade anledning att ta efter, vilket han inte heller gjorde. När
Olaus själv kom i konflikt med Gustav Vasa, hade han för den skull
knappast skäl att önska att kungen störtades – för vad skulle
alternativet ha blivit? Han hade ju inte, som Luther, ett antal
protestantiska furstar vid sin sida.
Det
andra brevet som Olaus skrev mot Paulus Helie, Ett fögo sändebrev,
utkom 1528. Även det innehåller en diskussion om tyranner, eftersom
Helie hade antytt att Gustav Vasa var en tyrann. Olaus är angelägen
om att ta kungen i försvar, och han bemöter Helies anklagelser
bland annat genom att tona ned betydelsen av den världsliga maktens
handlande och i stället utmåla det katolska prästerskapet som
den verkliga faran. En tyrann kan bara skada sina undersåtar till
kropp och gods, medan däremot biskopar, prelater och munkar kan
fördärva människors själar, skriver Olaus. Han framställer således
de katolska motståndarna som de främsta fienderna, det är de som
har den största och farligaste makten, inte kungen eller de världsliga
furstarna.
Olaus
dilemma
Genom
sitt ovillkorliga fördömande av upproriska handlingar hamnade
Olaus i ett olösligt dilemma. Kung Gustav hade ju kommit till
makten genom upproret mot Kristian II. Vad skulle Olaus säga om
det? I kröningspredikan framställer Olaus störtandet av Kristian
som en lycklig händelse. Han säger att Gud, efter Sveriges långa
skada och fördärv, har givit landet Gustav till kung och att Gud
genom Gustav har "räddat oss ut våra hätska fienders händer".
Och Svensk Krönika avslutas
med jubel över att Kristian har störtats: "Lovad vare Gud i evighet
som har kastat detta riset i elden". Som synes är det Gud som
är huvudsubjekt, det är han som har räddat Sverige genom att kasta
det straffande riset i elden. Men Gud har handlat genom
Gustav, enligt Olaus. Menar han med det att Gustav agerade på
Guds uppdrag och därmed fromt och rättrådigt?
En
glorifierande propaganda om Gustav Vasas bedrifter utgick från
kungens eget kansli i ett manifest 1547 liknas Gustav till och
med vid Mose och David och andra ledare som Gud har skickat som
svar på folkets böner! En sådan uppfattning är dock varken förenlig
med Olaus övriga uttalanden eller med hans inställning till kungen.
Eftersom Olaus alltid oreserverat fördömde uppror i sina skrifter,
måste han ha ansett att Gustav vid upproret mot Kristian II handlade
fel. Men detta säger han naturligtvis inte i Kröningspredikan.
I Svensk Krönika finns
ingen anledning att ta upp frågan, eftersom krönikan slutar vid
Stockholms blodbad och alltså inte skildrar upproret mot Kristian.
Olaus
fastslår i sin krönika att Kristian bröt alla sina löften strax
efter kröningen, och han beskriver de rysligheter som begicks
vid Stockholms blodbad och under kungens hemfärd till Danmark.Men ingenstans sägs att Kristian inte längre
var att betrakta som en förordnad och legitim överhet. Olaus påstår
aldrig att en kung genom onda handlingar kan förlora sin rätt
till tronen. Åtminstone gör han aldrig det i sina egna skrifter.
Det
finns emellertid ett dokument, där Olaus ger uttryck för en annan
syn. Vid riksdagen i Strängnäs 1547 diskuterades de ekonomiska
kraven från Kristian II:s arvingar. Prästerskapet utfärdade då
ett brev, undertecknat av ärkebiskop Laurentius Petri, ytterligare
två biskopar samt ett tjugotal präster, bland dem Olaus Petri.
Prästerna förklarar i brevet att Kristians arvingar inte har rätt
att begära något av Sverige. Ty Kristian har betett sig så omilt
och okristligt och handlat emot sin ed och sina löften, så att
även om han haft någon rätt till riket "så har han dock mer än
nog förverkat en sådan rätt". Kristian har begått mord och dråp
på höga och låga, unga och gamla, kvinnor och barn, han lät slakta
dem som oskäliga djur, erinrar prästerna. Hans misshandel är känd
över hela kristenheten och därför hoppas vi, skriver prästerskapet,
att ingen som aktar skäl och rätt skall straffa svenskarna för
att de i sin "högsta nöd gripit till nödvärn och fördrivit honom,
som inte ville annat än fördärva". Och strax upprepas i brevet
att Kristian har förverkat sin rätt till tronen.
Prästerna
skriver att det är genom Guds försyn som Gustav har kommit till
riket. Det är Gud som har frälst svenskarna från deras ovänner,
men det har skett genom
Gustav, enligt prästerskapet: "Den allsmäktige Gud" har "genom
Hans Kungliga Majestäts möda och arbete" hjälpt och räddat oss
ur våra ovänners händer, förklarar de.
Den
senare tankegången att Gud verkade genom Gustav känns igen
från Olaus skrifter. Men Olaus rättfärdigade aldrig själva upproret
mot Kristian i de texter som han ensam författade. Det görs däremot
med emfas i prästerskapets brev 1547. Resningen försvaras på två
sätt: (1) svenskarna handlade i nödvärn (2) Kristian hade genom
sitt okristliga handlande förverkat sin rätt till tronen. Det
första argumentet bygger på uppfattningen att man äger en rätt
till självförsvar, det andra på idén att troninnehavet är villkorligt
om kungen inte uppfyller de krav som ställs på honom, så mister
han rätten att sitta på tronen.
Att
man har rätt att försvara sig vid överfall var något som även
Luther kunde medge, men att en överhetsperson får fördrivas på
grund av sitt tyranniska beteende var inte någon luthersk tankegång.
Olaus visar i sina egna skrifter ingen sympati för en sådan tanke,
men kanske ändrade han sig i slutet av sitt liv (brevet är skrivet
senare än alla ovan analyserade skrifter) och anslöt sig till
en uppfattning som mer liknar Melanchthons än Luthers. En annan
möjlighet är att det var andra inom prästerskapet som utformade
förpliktelsebrevet och att Olaus med viss tvekan skrev under.
Laurentius
Petri och avsättningen av Erik XIV
Som
vi har sett, så skilde sig Olaus uppfattning om motståndsrätt
från den uppfattning som dominerat under den svenska medeltiden.
Olaus ståndpunkt fick dock inte något större genomslag. Redan
hans bror, ärkebiskop Laurentius Petri, började mjuka upp Olaus
förbud mot uppror. Detta skedde i samband med Erik XIV:s avsättning.
När
hertigarna Johan och Karl i september 1568 belägrade Stockholm
i avsikt att störta kung Erik, blev några av kungens tjänare osäkra
på hur de skulle bete sig i den nya situation som uppstått. Skulle
de hålla fast vid Erik, eller skulle de ta avstånd ifrån honom?
Vad var rätt inför Gud? Eftersom ärkebiskop Laurentius befann
sig i staden, vände de sig till honom med sin fråga. Laurentius
författade då en skrift, Några spörsmål om världslig överhet,
i vilken han utredde saken.
På
många punkter är Laurentius enig med sin bror Olaus. En av frågorna
som ärkebiskopen besvarar i skriften lyder: "Om överheten bedöms
vara olidlig på grund av uppenbart tyranni, får då undersåtarna
i synnerhet de förnämsta motsätta sig, bryta sin ed, dräpa
och avsätta överheten?" Laurentius svar är nej. Det finns inget
undantag i befallningen att lyda överheten, förutom i det som
går emot Guds bud, hävdar han. Han anför en rad exempel från Gamla
testamentet: Israels folk förtrycktes i Egypten, men Gud tillät
dem inte att göra uppror; när israelerna befann sig i den babyloniska
fångenskapen befallde Gud genom profeten Jeremia de hårt förtryckta
fångarna att be för sina förtryckare och inte göra uppror; David,
som ju var utvald till kung av Gud, dräpte inte sin förföljare
kung Saul, trots att han två gånger hade möjlighet till det. Vem
var en större tyrann än Saul, och vem var rättfärdigare än David?
frågar ärkebiskopen retoriskt.
När
överheten är tung och mödosam,då skall undersåtarna betänka att den är Guds ris, förklarar
ärkebiskopen och stöder sitt påstående på ett bibelcitat som säger
att det är Gud som insätter även de grymma härskarna: "Jag skall
låta Egypten komma i två tyranners händer" (Jes. 19:4).
[6]
Det här riset kan
ingen ta med våld ur Guds händer, utan man måste be att han själv
tar bort det, hävdar Laurentius och konstaterar att så har de
heliga martyrerna gjort, de har avsatt tyranner med bön och inte
med uppror.
Dessutom
finns det många exempel i Skriften på hur Guds vrede har drabbat
upprorsmän, även sådana som satt sig emot en överhet som begått
uppenbart övervåld och tyranni, påstår ärkebiskopen. Sedan räknar
han upp en mängd fall som omtalas i Bibeln, då den som dräpt en
ogudaktig kung strax efter upproret själv blivit mördad. Laurentius
vet också att berätta att en av orsakerna till Jerusalems erövring
var att invånarna vek ifrån kung Nebukadnessar och inte höll den
trohetsed de svurit honom.Utifrån dessa exempel anser sig ärkebiskopen
kunna dra slutsatsen att det är uppenbart att Gud avskyr uppror,
eftersom han med så stora straff plågar dem som gör uppror mot
tyranner och avgudadyrkare. Nej, Gud vill inte att hans ordning
besmittas med tvedräkt och uppror därför att det finns några som
missbrukar överhetens ämbete, deklarerar Laurentius. Inte heller
gillar Gud att överheten, emot sin ed, missbrukar sin makt men
den ena synden ursäktar inte den andra. Det vill säga: enligt
Laurentius utgör härskarens maktmissbruk och edsbrott inte något
skäl för uppror. Det är ett anmärkningsvärt påpekande, eftersom
just kungens edsbrott hade varit ett centralt argument i Sverige
vid olika kungaavsättningar, senast vid störtandet av Kristian
II.
Upprorsförbudet
gäller alla undersåtar, hög som låg, enligt Laurentius. Ärkebiskopen
slår klart fast att det inte är mer tillåtet för personer i de
högre stånden än för andra att handla emot överheten. Men även
om gudfruktiga undersåtar inte motsätter sig överheten, så kan
en tyrann inte känna sig säker, ty det finns alltid mindre fromma
människor som är redo att göra uppror, varnar Laurentius och förklarar
att majoriteten av folket inte tillhör de gudfruktigas skara:
"den stora och onda hopen" bryr sig inte om varningarna från "den
goda och lilla hopen", de aktar inte sin ed och gör uppror, vilket
leder till skada och fördärv både för dem själva och överheten.
I
Bibeln berättas emellertid även om personer som fått i direkt
uppdrag av Gud att avsätta en tyrannisk härskare, till exempel
Gideon och Simson. Det medger Laurentius, i det att han skriver
att om man inte, såsom dessa personer, genom en uppenbarelse fått
en särskild befallning att dräpa och avsätta en tyrannisk och
ogudaktig överhet, så är det tryggast för en gudfruktig människa,
som vill behålla sitt samvete rent, att vara stilla, be och med
tålamod invänta hjälp från himlen. Trots att det här konstateras
att Gud kan beordra avsättning av och till och med mord på
tyranner, så står ärkebiskopen kvar vid sin uppfattning att Gud
avskyr uppror mot överheten. Hur dessa två påståenden går ihop
diskuterar han inte.
Laurentius
anser dock att det kan finnas två fall då undersåtarna utan
speciella uppenbarelser med gott samvete kan uppsäga sin trohet
till överheten. Det första fallet är om överheten blir övervunnen,
fångad eller jagad på flykt och därför inte längre kan försvara
sina undersåtar. Ty såsom undersåtarna är skyldiga att lyda överheten,
så är också överheten skyldig undersåtarna beskydd och försvar,
förklarar Laurentius. Och när överheten inte förmår försvara undersåtarna,
då tvingas folket ge sig under det rådande väldet och göra det
som de blir befallda, om de inte skall bli alldeles fördärvade.
Om Laurentius råd skulle appliceras på den rådande situationen,
där kung Erik befann sig på Stockholms slott, hotad av hertigarnas
styrkor utanför staden, så skulle det innebära att svenskarna
var skyldiga Erik trohet så länge han inte var besegrad men
om han togs till fånga skulle de inte längre vara förpliktade
att lyda honom. Man bör notera att Laurentius medgivande till
lydnadsuppsägelse i detta fall inte innebär ett medgivande till
aktivt motstånd mot en härskare. Den person som undersåtarna avsäger
sig lydnaden till har ju redan störtats, och då måste de underordna
sig den nye härskaren.
Det
andra fallet som enligt Laurentius ger undersåtarna rätt att säga
upp sin trohet till överheten är om härskaren regerar så att själva
staten förs in i yttersta fördärv.
[7]
Om en sådan härskare inte bättrar sig trots förmaningar,
tvingas undersåtarna att se sig om efter en annan styresman, skriver
ärkebiskopen.Ty om överheten
inte gör något annat än förstör allt, då handlar den tvärt emot
sitt ämbete; den är inte längre beskyddare utan fiende till staten,
och undersåtarna kan då med rätta göra motstånd.
Man
kan notera likheterna mellan Laurentius formulering om den härskare
han anser att man får motsätta sig, som "inte gör något annat
än förstör allt" och formuleringen i prästerskapets brev 1547,
där avsättningen av Kristian II rättfärdigades och det påstods
att denne kung "inte ville annat än fördärva".
Men
vad menar egentligen Laurentius? Även tyrannen är ju fiende till
sina undersåtar, och också han kan beskyllas för att förstöra
dem. Vad är det för skillnad mellan en tyrann och en härskare
som driver staten in i yttersta fördärv? Kanske är skillnaden
att en tyrann kan vara fiende till sina undersåtar utan att för
den skull vara fiende till själva statens existens; han kan mycket
väl vara förmögen att upprätthålla samhällsordningen, hålla ihop
riket och försvara det mot yttre angrep. Det är troligt att Laurentius
anser att det är när härskaren inte längre klarar av dessa uppgifter
som undersåtarna har rätt att motsätta sig honom. Med andra ord:
att härskaren plågar sina undersåtar är inte en tillräcklig anledning
till uppror, enligt Laurentius. Men om det finns risk för att
hela samhällsordningen rasar samman, då får man motsätta sig överheten.
De
ståndpunkter som Laurentius presenterar i Några spörsmål om
världslig överhet överensstämmer
till stor del med Luthers: den tyske reformatorn hävdade lika
bestämt som den svenske ärkebiskopen att tyranni inte utgjorde
ett rättmätigt skäl för undersåtarna att motsätta sig överheten.
Laurentius medgivande till motstånd när själva staten hotas återfinns
emellertid inte hos Luther, Det är inte heller från Melanchthon
som Laurentius har hämtat inspiration. Melanchthon hävdade ju
att det endast är en rättvis härskare som skall anses vara förordnad
av Gud och att det är tillåtet att motsätta sig en tyrann som
plågar sina undersåtar med notoriskt våld. Laurentius skiljer
sig också från sin bror Olaus, i det att han faktiskt tillåter
motstånd mot härskaren under vissa (extrema) förutsättningar.
***
Att
Olaus Petris stränga linje inte slog igenom i Sverige under 1500-talet
framgår bland annat av att svenskarna fortsatte att göra uppror
mot de kungar som de var missnöjda med. Vi har redan berört upproren
mot Gustav Vasa och avsättningen av Erik XIV. På 1590-talet var
det dags igen. Johan III:s son Sigismund, som kröntes 1594, var
katolik, och det uppfattades som ett hot av vissa svenskar. Framförallt
det lutherskt sinnade prästerskapet och hertig Karl (sedermera
Karl IX) fruktade att kungen skulle försöka återinföra katolicismen
i Sverige. Efter flera års stridigheter avsattes Sigismund 1599
av riksdagen, som hävdade att han hade brutit de löften han avgivit
vid kröningen och att svenskarna därför inte längre var pliktiga
att visa honom lydnad.
Motiveringen
var således densamma som vid Engelbrektsfejden på 1430-talet och
vid Kristian II:s avsättning på 1520-talet: eftersom kungen har
brutit sin kungliga ed, så är undersåtarna befriade från sin trohetsed
till honom. Att de svenska reformatorerna, åtminstone Olaus Petri,
hävdade en annan ståndpunkt spelade således föga roll i den praktiska
politiken. Birgittas uppfattning att det kunde vara tillåtet
för en kristen att motsätta sig en usel kung var i större enlighet
med det synsätt som proklamerades under det svenska 1500-talet.
Källor
och litteratur
Augustinus,
De civitate Dei, m. eng. parallelltext av William M. Green (London,
1963)
Birgitta,
den heliga, "Heliga Birgittas Uppenbarelser efter gamla handskrifter",
utg. G.E. Klemming, i: Samlingar utgivna av Svenska fornskriftssällskapet,
Serie 1, Svenska skrifter, 14:1-5 (Stockholm, 1857-1884)
Birgitta,
den heliga, Himmelska Uppenbarelser, sv. övers. av Tryggve Lundén, band 1-4 (Malmö, 1957-1959)
The
Cambridge History of Medieval Political Thought, c. 350-c. 1450,
edited by J.H. Burns (Cambridge, 1988)
The
Cambridge History of Political Thought 1450-1700, edited by J.H.
Burns with the assistance of Mark Goldie (Cambridge, 1991)
Cargill
Thompson, W.D.J., The political thought of Martin Luther, ed.
Philip Broadhead (Sussex & Totowa, N.J., 1984)
Carlsson,
Gottfrid, "Heliga Birgittas upprorsprogram", i: Archivistica et
mediaevistica Ernesto Nygren oblata (Stockholm, 1956), s. 86-102
Carlyle,
R. W. & Carlyle, A. J, A History of Mediaeval Political Theory
in the West, vol. I-VI (Edinburgh, 1950)
Engelbrektskrönikan,
redigering, inledning och kommentar av Sven-Bertil Jansson (Stockholm,
1994)
Grant
Schoenberger, Cynthia, "Luther and the justifiability of resistance
to legitimate authority", Journal of the History of Ideas, vol.
40, no. 1 (1979), s. 3-20
Helie,
Paulus, Skrifter af Paulus Helie, I‑VII, utgivna av Det
danske sprog- og litteraturselskab (København, 1932‑1948)
Hillerdal,
Gunnar, "Luther och tysk evangelisk politik 1530: Till frågan
om Luthers syn på rätten till motstånd mot kejsaren", Kyrkohistorisk
Årsskrift 1955, s. 124-140
Jászi,
Oscar & Lewis, John D., Against the Tyrant: The Tradition
and Theory of Tyrannicide (Glencoe, Ill., 1957)
Kilström,
Bengt Ingmar, "Hennes röst skall höras": Birgittinska perspektiv
(Stockholm, 1991)
Konung
Gustaf Den Förstes Registratur, utg. Kongl. Riks-Archivet genom
V. Granlund m. fl. (Stockholm, 1861-1916)
"Kristoffers
Landslag", i: Corpus iuris sueo-gotorum antiqui: Samling af Sweriges
gamla lagar, band XII, utg. C.J. Schlyter (Stockholm, 1869)
Lindroth,
Sten, Svensk lärdomshistoria: Medeltiden/reformationstiden (Stockholm,
1975)
Lundqvist,
Elisabeth, Reformatorn skriver historia: En kontextuell analys
av Olaus Petris svenska krönika, Idéhistoriska uppsatser 33 (Stockholm, 1998)
Luther,
Martin, Martin Luthers Werke: kritische Gesamtausgabe (Weimar,
1883- )
Magnus
Erikssons landslag (Rättshistoriskt bibliotek, band 6), i nusvensk
tolkning av Åke Holmbäck och Elias Wessén (Stockholm, 1962)
Nordberg,
Mikael, I kung Magnus tid: Norden under Magnus Eriksson 1317-1374
(Stockholm, 1995)
Nyberg,
Tore, "Birgitta politikern", i: Birgitta av Vadstena: Pilgrim
och profet 1303-1373, red. Per Beskow & Annette Landen (Stockholm,
2003), s. 89-103
Olai,
Ericus, Chronica regni Gothorum I: Textkritische Ausgabe von Ella
Heuman & Jan Öberg (Stockholm, 1993)
Pernler,
Sven-Erik, Sveriges kyrkohistoria, band 2: Hög- och senmedeltid
(Stockholm, 1999)
Petri,
Laurentius, Quaestiones aliquot circa
magistratum eller Någre spörszmåll om werdzlig öffuerheett (1568),
för första gången tryckt i: Skrifter från reformationstiden 6
/ Skrifter utg. af Svenska litteratursällskapet 11:6, utg H Lundström
(Uppsala, 1898)
Petri,
Olaus, Samlade Skrifter, I-IV, utgivna under redaktion av Bengt
Hesselman, med litteraturhistoriska inledningar av Knut B. Westman
(Uppsala, 1914‑1917)
Skinner,
Quentin, The foundations of modern political thought, II (1978;
Cambridge, 1994)
Den
svenska historien, huvudförfattare och granskare Sten Carlsson
& Jerker Rosén (1966; Stockholm, 1978), band 1: Från stenålder
till vikingatid; band 2: Från Birger Jarl till Kalmarunionen;
band 3: Kyrka och riddarliv. Karl Knutsson och Sturetiden; band
4: Gustav Vasa. Riket formas; band 5: Sverige blir en stormakt
Svenska
riksdagsakter jämte andra handlingar som höra till statsförfattningens
historia, Serie 1, avd 1, del 1-4 (1521-1598), utg. K. Riksarkivet
genom E. Hildebrand m. fl. (Stockholm, 1887-1938).
Thomas
av Aquino, Summa Theologica, translated by Fathers of the English
Dominican Province (Benziger Bros. edition, 1947)
Thomas
av Aquino, De regimine principum, i: S. Thomae Aquinatis Opera omnia : ut sunt in indice thomistico
additis 61 scriptis ex aliis medii aevi auctoribus, utg. Roberto
Busa (Stuttgart, 1980), del 3, s. 595-601
Das
Widerstandsrecht als Problem der deutschen Protestanten 1523-1546,
hrsg. von Heinz Scheible (Gütersloh, 1969)
|